CANISTERAPIA

Poznáme ich asi všetci. Niekto ako kamaráta, iní ľudia ako strážcu rodiny a napríklad zamestnanci polície alebo iných ozbrojených zložiek ich dokonca stretávajú ako kolegov. Málokto vie, že dokážu fungovať aj ako terapeuti  alebo ako špeciálni pedagógovia. Viete, o kom je reč?

Liečba psom

Pes sprevádza človeka ako užitočný spoločník už tisícročia, ale tento štvornohý priateľ dokáže svojho ľudského druha  liečiť a dokonca aj vychovávať.  Canisterapia (lat. canis = pes) je uznávanou liečebnou metódou, ktorá ako podporná terapia pomáha pri liečení prípadne zmierňovaní mnohých fyzických alebo psychických chorôb. Je jednou z foriem animoterapie, kde sa ako liečebná metóda využíva fyzický kontakt s terapeutickým zvieraťom, v tomto prípade psom. Uplatňuje sa hlavne ako pomocná psychoterapeutická metóda v situáciách, keď iné metódy nemožno použiť, alebo nie sú účinné. Kladie dôraz na riešenie psychologických, citových a sociálno – integračných problémov. Pri fyzických problémoch pomáha ako podpora pri rehabilitácii.

 

Canisterapia sa delí na:

  • živelnú – klasické držanie psa v domácnosti ako spoločníka a priateľa,
  • riadenú – pes patrí terapeutovi, ktorý so psom navštevuje pacientov (v tomto prípade sa jedná o psíka so špeciálnym certifikovaným výcvikom )

 

Rozsah liečebných možností so štvornohým kamarátom je naozaj veľmi široký. Terapia s pomocou psov prispieva k rozvoju motoriky, komunikačných schopností, orientácie v priestore, stimuluje zrakové, sluchové či hmatové podnety, podporuje myslenie a predstavivosť, pamäťové schopnosti, nácvik koncentrácie. Vyvoláva pozitívne reakcie, prispieva k duševnej rovnováhe. Po mozgovej obrne pes pôsobením svojho živočíšneho tepla a synchronizáciou dychu pomáha uvoľniť spastické kŕče a tak uľahčuje prácu pri rehabilitácii.

Štvornohý pedagóg

Nazvať psíka učiteľom sa môže zdať prehnané, ale rozhodne ako „pomocný“ terapeutický pedagóg a motivátor nie je na zahodenie:

  • Ovládanie psa slovnými povelmi je výborná podporná technika pre logopédov, ktorí využívajú aktivity a terapiu so psom na rozvoj rečových schopností dieťaťa. Hra so psom a jednoduché povely pomáhajú odstraňovať nedostatky jazyka a redukovať rečové poruchy ako napríklad zajakávanie. Dieťa so psíkom absolvuje logopedické cvičenie bez toho, že by si uvedomilo, že sa nejedná o hru ale o učenie.
  • Pre deti s hyperaktivitou je pes ideálnym spoločníkom, dokáže ich upokojiť a pomáha udržiavať ich pozornosť, napríklad pri hre, aportovaní, kŕmení a podobne. Dieťa sa pri psovi dokáže uvoľniť a následne koncentrovať na to, čo sa od neho vyžaduje. Nevníma ho ako autoritu, ale ako spojenca a dokáže aj prostredníctvom neho pracovať so svojimi pocitmi.
  • Deti s poruchami pohybového ústrojenstva môžu s havkáčom absolvovať nenásilnú formu rehabilitácie. Veď,  ako presvedčíte postihnuté dieťa, aby si precvičilo svaly na rukách? Cvičenie Vojtovou metódou je nielen nepríjemné, ale niekedy aj bolestivé. So psíkom, ktorému hádže loptičku, si ani neuvedomí, že sa tak práve deje. Aj hladkaním zvieratka sa kŕče v rukách uvoľňujú úplne prirodzene.
  • Aj úplne zdravé deti sa v spoločnosti štvornohého kamaráta môžu naučiť zodpovednosti, ohľaduplnosti, prirodzenému prejavu emócií , empatii a pri venčení psíka si môžu deti uvedomiť, že pohyb na čerstvom vzduchu môže byť niekedy atraktívnejší ako sedenie doma s očami nalepenými na dispej mobilu alebo obrazovku počítača.

Teraz si možno mnoho z našich čitateľov, ktorí zdieľajú domácnosť so svojim „havkáčom“, budú svojho psíka vážiť a aj ako domáceho lekára a učiteľa.

Aj my v spoločnosti MY DVA Slovakia s.r.o. máme dlhodobé skúsenosti so spomínanou živelnou canisterapiou. Na našom pracovisku niekoľko rokov úspešne pôsobila “terapeutka” Zivka. Tento malý psík neurčitého pôvodu, ktorý sa k nám dostal z jedného útulku v Poprade, svojou pravidelnou prítomnosťou vo firme pomáhal pri odbúravaní nahromadeného pracovného stresu a pri podpornej liečbe iných zdravotných neduhov spojených s intenzívnou prácou na projektoch školských interiérov. Momentálne sa Zivka v rámci homeoffice venuje pedagogickej činnosti a pomáha pri výchove dvoch mladých mužov, s ktorými je vyfotografovaná na prvých dvoch ilustračných obrázkoch k tomuto článku.

Autor:  Jožko Žiačik