„Taký je budúci vek, ako sú vychovávaní budúci jeho občania.“ (J. A. Komenský)
Už pred mnohými rokmi Komenský hovoril o škole ako o tvorivej dielni, z ktorej vychádzajú ľudia riadne pripravení na život. Pri výučbe je dôležité využívať úlohy a cvičenia na rozvoj tvorivosti. A ako sa tvorí dnes? Digitálne predsa! A preto vznikol STEM, koncept zážitkovej formy vyučovania.
STEM? Čo je to?
Jedná sa o novodobý vzdelávací koncept, ktorý využíva spojenie štyroch odborov, ktoré sú si blízke a konceptu dali meno. Prírodné vedy (Science), technológie (Technology), techniky (Engineering) a matematika (Mathematics). A ako to funguje? Pri výuke STEM sa tieto odbory nevyučujú oddelene, ale naopak sa využíva ich prirodzená synergia. Cieľom nie je riešenie teoretických problémov, ale problémov reálnych.
Prečo práve STEM?
Dnešná klasická výučba dostatočne pružne nereaguje na technologické inovácie a rozvíjajúce sa problémy z vedeckého a technického sveta.
Preto je čím ďalej, tým dôležitejšie vzdelávanie v STEM obore. V rámci našich projektov školských interiérov sa s týmto spôsobom výuky stretávame.
Ako STEM výučba vyzerá v praxi?
V roku 2020 sme kompletne zariadili interiér základnej školy v Zličíne. Okrem odborných učebný, kmeňových učební, knižnice a kabinetov sme zariadili tiež učebňu robotiky a polytechniky. Zrejme najzaujímavejšiu miestnosť z celej školy nielen pre žiakov … V rámci výuky STEM si tu žiaci postavia a naprogramujú vlastného robota, ktorého následne ovládajú diaľkovým ovládačom. K tomu majú herné pole umiestnené na nízkych skrinkách.
Učebňu robotiky a polytechniky sme zariadili dielenskými stolmi od výrobcu dielenského nábytku POLAK. Je veľmi odolný voči hrubému zaobchádzaniu a naviac sú vhodné tak na samostatnú prácu, tak aj na skupinovú prácu.
Moderná výuka v modernej učebni v dnešnej dobe môže vyzerať napríklad takto …